Thijs@hobbymatig.nl

Geschiedenisles

DAF kwam aan het einde van de jaren '60 met het MB200-chassis waarop een opbouw van Den Oudsten werd gezet. In tegenstelling tot de 'Leyland-achtigen' ging het bij DAF dus niet om zelfdragende bouw. In de beginjaren had Leyland het grotere aandeel. DAF nam geleidelijk aan Leyland's aandeel over omdat Leyland prijstechnisch niet langer kon concurreren met DAF en omdat de service en kwaliteit achteruit gingen. De laatste bus met Leyland-componenten werd in 1981 geleverd.

Uiteindelijk werd het grootste deel van de standaard streekbussen op chassis van DAF gebouwd. Naast Leyland en DAF bouwden ook Mercedes en Volvo onderstellen voor de standaard streekbus, maar ze hadden een kleiner aandeel dan Leyland en DAF. Voor KLM werden bussen gebouwd met een Neoplan-chassis.

Het meest gebruikt waren de DAF MB200 DKDL600 en MB200 DKDL564. Laatstgenoemd type had een kortere wielbasis, waardoor een bredere instapdeur mogelijk was.

Deze foto geeft een bouwtekening weer

Een stapel gloednieuwe chassis

De motor en de assen gemonteerd op het chassis

Bouw van de carroserie

Blije werknemer

Popnagelende werknemer

Net een puzzel zo'n MB200

Dat vond deze man ook

Een walhalla: Een loods vol nieuwe MB200's

Klaar voor het werk

 

 

In September 2009 heb ik een lang gekoesterde wens van mijzelf in vervulling laten gaan. Het hebben van een oer-Hollandsche Daf Den Oudsten streekbus. Eigenlijk was ik een beetje op zoek naar een halfautomaat. Aangezien die bussen eigenlijk allemaal naar Cuba of andere mooie landen gegaan zijn, werd dat een beetje het verhaal van de speld en de hooiberg. Op een enkele aftanse bus na dan. Ook de Leyland's die ik bekeken heb waren allemaal in discutabele toestand.

Uiteindelijk heb ik dus een volautomaat gekocht, en wel met de bekende ZF bak. Het beest komt uit 1985, en is destijds nieuw in dienst gekomen bij de GSM, de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij, onder ESO grootwagennummer 9916. In 1993 is hij meegegaan in de GSM / GVA [Gemeentelijk Vervoersbedrijf Arnhem] fusie tot GVM. De Geldersche Vervoers Maatschappij. In 1999 is de GVM opgegaan in Syntus en Connexxion. De 9916 is bij Syntus terecht gekomen, terwijl bijvoorbeeld de 9917 bij Connexxion in dienst trad.

In 2003 is de bus vanuit Syntus verkocht aan Gelderesch Reizen, die er tot het voorjaar van 2009 lijndiensten mee versterkte in het Geldersche land rondom Groenlo. Overigens is dat niet altijd de thuisbasis geweest, tijdens zijn OV loopbaan is de bus vrijwel zijn gehele leven in Neede gelegerd geweest.

Inmiddels is de bus dus in mijn bezit, en staat gestald in de loods alhier. Ik schrijf nu Oktober 2009, en ben reeds begonnen met het verwijderen van het interieur. De bedoeling is om de vloer, de schortplaten en de ruiten weg te nemen, zodat ik de bus optimaal kan gaan conserveren voor de toekomst. Uiteindelijk moet de buitenkant weer helemaal origineel worden, compleet met logo's en al zoals hij in 1985 op de weg kwam. De binnenkant zal volledig opgebouwd worden als kampeerwagen.

Natuurlijk mogen de foto's niet ontbreken.

  

 

 

 

  

 

Naar DEEL 2 > De Demontage