Thijs@hobbymatig.nl

 

 

De opvolger van VETAG heet KAR. En is net als zijn voorganger een systeem om Verkeerslichten te beinvloeden.

Dat staat voor Korte Afstands Radio. Met deze term wordt een radio-data verbinding bedoelt, waarmee korte berichten van een voertuig naar een VRI walstation verstuurd kunnen worden. De basis voor dit systeem is het GPS signaal. In het voertuig zit een GPS ontvanger, zodat bekend is waar het voertuig zich bevind. Dit GPS signaal is gekoppeld aan een database, waarin staat waarin in Nederland zich VRI's bevinden. Afhankelijk van het type voertuig waarin zich dit systeem bevind, zijn er verschillende mogelijkheden.

In het geval van ambulances, brandweerwagens en politie voertuigen is het van belang dat zodra een VRI benaderd wordt deze direct prioriteit verleend.

In het geval van voertuigen voor het Openbaar Vervoer, hoeft alleen het baanvak groen te krijgen voor de richting die de desbetreffende lijndienst heen rijdt. Ook krijgen deze voertuigen pas prioriteit wanneer er sprake is van vertraging. Dit kan in 3 gradaties opgebouwd zijn. Als het OV voertuig te vroeg is, moet hij de normale verkeerscyclus afwachten. Als het voertuig op tijd is, krijgt hij zodra het mogelijk is vrij baan. Is het voertuig te laat, dan krijgt hij prioriteit. Het moge duidelijk zijn dat hulpdienstn voorang hebben op het OV. Als meerdere bussen van en voor verschillende richtingen zich op hetzelfde moment inmelden bij een VRI, dan wordt de aanvraag op volgorde van stiptheid afgehandeld. Indien alle voertuig even stipt zijn [bijvoorbeeld allemaal precies op tijd], dan op volgorde van aanmelden.

In voertuigen van hulpdiensten zit een database met alle VRI's van Nederland die uitgerust zijn met KAR. Zodra de chauffeur aangeeft dat hij voorrang nodig heeft, gaat de KAR aan het werk. Op basis van GPS weet hij waar hij zich bevind. Als hij bijvoorbeeld weet dat het voertuig zich 300 meter voor een VRI bevind, stuurt hij via 429,850 Mhz een signaal uit, die ongeveer de volgende informatie bevat.

Voertuig:  Wagen: 120876  Vraagt aan VRI: 19283746 Type: Ambulance Prioriteit: Ja Komt van richting: 21 Wil naar richting: 46 Snelheid: 89km/h enz enz.

VRI: Ik heb uw bericht ontvangen

Voertuig: OK.

De opbouw ziet er anders uit als dit voorbeeld, maar dit geeft ongeveer aan wat de aard van het bericht is. De VRI zet zo snel mogelijk de gewenste richting op groen.

Zodra het voertuig over de stopstreep is meld deze ook aan de VRI dat hij weer verder kan gaan met zijn normale programma.

 

Voor voertuigen van het OV geld een iets andere procedure. Deze is namelijk gebonden aan de dienstregeling van de lijndienst. In het OV voertuig is een boordcomputer aanwezig. De chauffeur meld zich aan met een dienstnummer, en de boordcomputer weet dan precies wat de chauffeur moet gaan doen. Hij moet dan bijvoorbeeld lijn 40 van Steenwijk naar Zwolle gaan rijden. De boordcomputer stuurt vaak ook het bestemmingsdisplay aan de voorzijde van de bus aan. Alle haltes die onderweg aangedaan worden staan in een lijst. Zodra de bus rijden gaat, loopt de lijst door. Dit gaat allemaal op basis van GPS en rijsnelheid van het voertuig. Onderweg kan de boordcomputer MP3 bestanden afspelen, bijvoorbeeld: De volgende halte is, Station Meppel. Maar diezelfde boordcomputer weet dus ook wanneer hij in de buurt van een VRI, slagboom of zakpaal komt. Je kunt dit vergelijken met je GPS navigatie systeem, die aangeeft of er ergens flitspalen staan oid.

Ook weet de boordcomputer of de bus op tijd is of niet. Tegenwwordig hangen er vaak TFT schermen in de bus voor de passagier, deze kan dan precies zien hoe laat de bus aankomt op zijn eindpunt, wat de volgende halte's zijn, en of de bus iets te laat of op tijd is. Deze gegevens worden ook via een GPRS verbinding naar de centrale van de busmaatschappij gestuurd, zodat displays op stations ook aan kunnen geven of de bus op tijd is, of te laat.

Duidelijk is dat er mogelijkheden te over zijn. Even terug naar het fenomeen KAR. Op een gegeven moment nadert de bus een VRI. Hij is 3 minuten te laat, en hij verstuurt het volgende bericht aan de VRI:

Bus zend uit: Bus:34101 Omloop:1101 Roept VRI: 16001001 Type: OV Type: Streek Lijn: 40 Komt van: 12 Wil naar: 24 Rijdt: 47 km/h Vertraging: +03

VRI antwoord: VRI:16001001 Bus:34101 Omloop:1101 Roept VRI: 16001001 Type: OV Type: Streek Lijn: 40 Komt van: 12 Wil naar: 24 Rijdt: 47 km/h Vertraging: +03

Bus antwoord: KLOPT

Er zit altijd een controle in, want stel dat er in het eerste bericht iets mis gaat, dan gaat er misschien wel een verkeerd licht op groen. De aanvraag, terugkoppeling en bevestiging duurt ongeveer een halve seconde. Mocht de VRI niet antwoorden, dan probeert de bus het nog 2 keer. Dit kan nodig zijn als 2 bussen tegelijk een aanvraag doen. In de praktijk blijkt dat op heel drukke punten, waar soms wel 8 tot 10 bussen tegelijk een aanmelding doen, het altijd wel goed gaat.

In onderstaand blokschema is globaal te zien hoe het systeem in elkaar zit.

In de praktijk ziet dat er zo uit:

Hieronder een KAR modem afgebeeld.

Een boordcomputer zoals gebruikt in het OV kan het volgende gebruikersscherm weergeven: